De ce am renunศ›at la facultate ศ™i de ce ar trebui sฤƒ o faci ศ™i tu. (partea 1)

“Da, am renunศ›at la facultate. De ce? รŽศ›i voi spune imediat. Sunt mรขndrฤƒ de asta? Absolut. รŽncurajez renunศ›area la educaศ›ie? รŽn niciun caz. Atunci de ce scriu articolul ฤƒsta? Ca sฤƒ vฤƒ deschid ochii pรขnฤƒ nu e prea tรขrziu.

*Voi scrie acest articol รฎn douฤƒ sau mai multe pฤƒrศ›i, pentru a nu scrie un roman รฎntreg. Cine mฤƒ cunoaศ™te, ศ™tie cฤƒ nu pot vorbi sau scrie puศ›in.

De cรขnd am luat decizia asta (care nu a fost prea uศ™oarฤƒ), foarte multฤƒ lume mฤƒ รฎntreabฤƒ, mai mult sau mai puศ›in frapatฤƒ, de ce am fฤƒcut asta ศ™i ce nu a mers bine. Multe nu au mers bine… din pฤƒcate ศ™i din fericire.

Si nu m-am hotฤƒrรขt sฤƒ scriu acest articol, doar de dragul de a mai umple o paginฤƒ cu ceva scris, ci din cauzฤƒ cฤƒ รฎn ultima vreme vฤƒd tot mai mulศ›i studenศ›i care au fost ศ™i รฎncฤƒ sunt รฎn situaศ›ia รฎn care am fost eu. ศ˜i asta m-a รฎngrijorat ศ™i mai mult, mai ales cฤƒ eu credeam cฤƒ sunt dintre puศ›inii care au avut aceastฤƒ problemฤƒ. Pe zi ce trece, รฎnsฤƒ, vฤƒd din ce รฎn ce mai multe feศ›e รฎngrijorate sau stresate pentru cฤƒ nu ศ™tiu ce sฤƒ facฤƒ ศ™i ce decizie ar trebui sฤƒ ia.. De aceea, vreau sฤƒ vin รฎn ajutorul vostru.

Ca sฤƒ vฤƒ fac o idee mai generalฤƒ despre motivul pentru care am luat aceastฤƒ decizie, voi รฎncepe prin a vฤƒ spune urmฤƒtoarele:

Am fost studentฤƒ un an de zile la Facultatea de Litere din cadrul Universitฤƒศ›ii Babeศ™-Boliyai din Cluj-Napoca, la secศ›ia Chinezฤƒ-Englezฤƒ. (Da, ศ™tiu. Limba aia ciudatฤƒ.) ศ˜i nu precizez facultatea unde am studiat pentru a o pune รฎntr-o luminฤƒ proastฤƒ, aศ™a cum poate mulศ›i ar insinua. Nu, departe de mine gรขndul. รŽnsฤƒ vreau sฤƒ รฎmpart cu voi aceasta pentru a vฤƒ ajuta sฤƒ nu alegeศ›i aceastฤƒ facultate dacฤƒ nu e pentru voi.

รŽncฤƒ de cรขnd eram รฎn clasa a ศ™asea am visat sฤƒ merg la aceastฤƒ facultate pentru a studia limbile asiatice, mai ales Limba Coreeana, ca mai apoi sฤƒ pot ajunge ศ™i รฎn Coreea de Sud ศ™i sฤƒ รฎmi pot clฤƒdi o carierฤƒ acolo.

ศ˜i acum poate mฤƒ veศ›i รฎntreba: “ศ˜i de ce nu te-ai dus la Coreeanฤƒ?” Rฤƒspunsul e: pentru cฤƒ nu intrasem la buget acolo. ศ˜i cum nu voiam sฤƒ รฎi chinui pe ai mei cu taxa, plus celelalte cheltuieli care ar fi venit pe deasupra, am ales sฤƒ mฤƒ duc la chinezฤƒ, fiindcฤƒ acolo intrasem la buget.

ศ˜i atunci UNDE E PROBLEMA?

Ei bine, probleme au fost mai multe. Dar aศ™ putea spune cฤƒ au fost trei motive principale pentru care nu a mers nimic bine pentru mine la aceastฤƒ facultate.

  1. Nu m-am interesat destul de bine รฎn legaturฤƒ cu facultatea;
  2. Nu am luat รฎn calcul alte opศ›iuni;
  3. ศ˜tiam de la bun รฎnceput cฤƒ nu รฎmi va plฤƒcea, dar tot m-am dus acolo, de teamฤƒ sฤƒ nu spunฤƒ alศ›ii ceva.

ศ˜i uite aศ™a, din cauza acestor motive, aparent inofensive, am ajuns sฤƒ รฎmi regret amarnic una din cele mai importate decizii din viaศ›ฤƒ.

Aศ™a cฤƒ vฤƒ voi povesti puศ›in din experienศ›a mea ca studentฤƒ ศ™i de ce e important sฤƒ รฎศ›i alegi cu foarte mare grijฤƒ facultatea la care mergi, รฎn special dacฤƒ vrei sฤƒ faci acei trei, patru sau ศ™ase ani sฤƒ conteze. Dar obiectivul principal al acestei postฤƒri e sฤƒ vฤƒ ajute pe voi, cei care sunteศ›i รฎn impas ศ™i poate vฤƒ e fricฤƒ sฤƒ renunศ›aศ›i ศ™i sฤƒ รฎncercaศ›i ceva diferit.

ศ˜tiu cฤƒ e stresant sฤƒ iei o decizie ca aceasta la, poate, nici 18 ani. Este dificil sฤƒ ศ™tii de la vรขrsta asta pe ce cale sฤƒ o apuci ศ™i ce vrei sฤƒ faci รฎn viaศ›ฤƒ ศ™i dacฤƒ รฎntr-adevฤƒr calea pe care o alegi este cea care e potrivitฤƒ pentru tine. ศ˜i sunt ferm convinsฤƒ, cฤƒ peste tot รฎn lume, este foarte mic procentul celor care ศ™tiu sigur ce vor รฎn viaศ›ฤƒ la aศ™a o vรขrstฤƒ fragedฤƒ ศ™i care reuศ™esc รฎn domeniul pe care รฎl studiazฤƒ.

ศ˜i, din pacate, la noi รฎn ศ›arฤƒ, capitolul “ajutor ศ™i ghidare pentru viitorii studenศ›i” are extrem de multe lacune. Pฤƒrinศ›ii sunt la fel de puศ›in informaศ›i precum copiii, profesorii, de asemenea, te pot ajuta foarte puศ›in.

Pentru mine, decizia de a continua studiile a venit รฎn urma unei perioade destul de grea รฎn clasa a XII-a. Aveam parte de stres din cauza bacalaureatului, au apฤƒrut nenumฤƒrate probleme รฎn viaศ›a mea personalฤƒ ศ™i pฤƒrea cฤƒ totul o ia la vale. Aศ™a cฤƒ, mฤƒ decisem la un moment dat sฤƒ nu mฤƒ duc la facultate. Nu mฤƒ simศ›eam รฎn stare sฤƒ continui รฎn acelaศ™i ritm. รŽnsฤƒ aceastฤƒ idee a fost, evident, primitฤƒ mai puศ›in bine de anumite persoane din jurul meu. ศ˜i evident cฤƒ fraza “tu eศ™ti fatฤƒ deศ™teaptฤƒ, cum adicฤƒ sฤƒ nu faci facultate?” apฤƒrea de fiecare datฤƒ cรขnd spuneam cฤƒ nu vreau sฤƒ continui cu studiile. Cel puศ›in nu exact รฎn acelaศ™i an cu absolvirea liceului.

Aศ™a cฤƒ am ajuns sฤƒ merg la pregฤƒtirile facultฤƒศ›ii de litere pentru examenul de admitere ศ™i sฤƒ mฤƒ pregฤƒtesc sufleteศ™te pentru tot ce urma.

A venit ศ™i ziua รฎn care sฤƒ merg la รฎnscrieri. Mฤƒ aflam pe holul principal al facultฤƒศ›ii ศ™i atunci am avut primul sentiment de nesiguranศ›ฤƒ ศ™i simศ›eam cฤƒ ceva nu era la locul lui. ศ˜i acel ceva eram eu. Evident, nu am dat importanศ›ฤƒ acelui sentiment pentru cฤƒ mi-era teamฤƒ sฤƒ nu-mi dezamฤƒgesc pฤƒrinศ›ii ศ™i profesorii, dar ศ™i din cauzฤƒ cฤƒ eram รฎn locul รฎn care visam sฤƒ fiu รฎncฤƒ de la 10 ani.

Ziua examenului a fost un chin pentru mine. Dormisem doar o jumฤƒtate de orฤƒ รฎn noaptea de dinainte de examen (ศ™i asta din cauzฤƒ cฤƒ am mรขncat ce nu trebuia cu o zi รฎnainte ศ™i am facut indigestie… ura!~), aveam dureri groaznice de stomac ศ™i รฎmi era frig. Evident, ศ™i procentul de concentrare รฎn acea zi a fost aproape de 0. (ศ˜i aici, un sfat: aveศ›i mare grijฤƒ ce mรขncaศ›i cu o zi รฎnainte de orice examen, mai ales dacฤƒ sunteศ›i firi emotive.)

Eram oarecum dezamฤƒgitฤƒ de faptul cฤƒ se รฎntรขmplase asta, รฎnsฤƒ nu atรขt de mult pe cรขt mฤƒ aศ™teptasem.

Au trecut cumva sฤƒptฤƒmรขnile, iar rezultatele examenelor au fost exact aศ™a cum mฤƒ aศ™teptasem: nu am intrat la buget unde mi-am dorit, รฎnsฤƒ am intrat la a doua opศ›iune: limba chinezฤƒ.

รŽncฤƒ รฎmi amintesc ziua รฎn care stฤƒteam la masฤƒ cu pฤƒrinศ›ii mei, cฤƒutรขnd rezultatele pe internet, ei cu sufletul la gurฤƒ ศ™i eu… sincer nici nu-mi amintesc nimic รฎn afarฤƒ de faptul cฤƒ ศ™tiam cฤƒ am dat-o-n barฤƒ.

provoke-online.com

Nu ศ™tiu ce a fost รฎn capul meu cรขnd am decis sฤƒ mฤƒ duc la chinezฤƒ, ศ™tiind clar cฤƒ nu รฎmi va plฤƒcea ศ™i cฤƒ va fi un chin. รŽnsฤƒ รฎnaintea mea era necunoscutul ศ™i am รฎncercat sฤƒ nu gรขndesc negativ รฎncฤƒ de la รฎnceput. รŽntrebarea “ce poate fi aศ™a rฤƒu?” m-a decis. ศ˜i asta e o รฎntrebare care nu ar trebui sฤƒ fie pusฤƒ รฎn legฤƒturฤƒ cu viitorul tฤƒu. รŽntrebarea asta aratฤƒ cฤƒ nu vrei ceva, cฤƒ nu eศ™ti sigur, cฤƒ eศ™ti conศ™tient cฤƒ nu va fi pe mฤƒsura aศ™teptฤƒrilor, dar tot vrei sฤƒ sari รฎn bฤƒltoacฤƒ, crezรขnd รฎn mod naiv cฤƒ nu te vei uda nici mฤƒcar un pic.

รŽmi confirmasem locul ศ™i รฎmi mai rฤƒmรขneau รฎncฤƒ douฤƒ luni de vacanศ›ฤƒ. Majoritatea persoanelor pe care le ศ™tiam abia aศ™teptau sฤƒ meargฤƒ la facultate. ศ˜i asta ar trebui sฤƒ fie reacศ›ia pe care o are un viitor student care e convins cฤƒ a ales ce-i place. Ei bine, un al doilea semn pentru mine a fost faptul cฤƒ nu am fost entuziasmatฤƒ nici mฤƒcar o secundฤƒ de faptul cฤƒ urma sฤƒ รฎncep studiile universitare รฎn mai puศ›in de douฤƒ luni. Gรขndul cฤƒ nu intrasem la coreeanฤƒ รฎncฤƒ mฤƒ urmฤƒrea ศ™i faptul cฤƒ am ales ceva ce urma sฤƒ ma compromitฤƒ mฤƒ neliniศ™tea.

รŽncercasem chiar sฤƒ vorbesc despre asta cu pฤƒrinศ›ii ศ™i cu alte cรขteva persoane, pentru cฤƒ, รฎntr-o oarecare mฤƒsurฤƒ, รฎmi dฤƒdusem seama cฤƒ nu am fฤƒcut o alegere bunฤƒ.

รŽnsฤƒ, ca ศ™i รฎn liceu, ideea de a mฤƒ rฤƒzgรขndi nici nu putea fi luatฤƒ รฎn discuศ›ie. Aศ™a cฤƒ mi-am luat inima-n dinศ›i, bagajele รฎn spate ศ™i m-am mutat la Cluj.”

That was all she wrote!~

Mulศ›umesc pentru cฤƒ ai citit aceastฤƒ primฤƒ parte a articolului!~ Stai pe-aproape pentru partea a doua!~

Pรขnฤƒ atunci, multe รฎmbrฤƒศ›iศ™ฤƒri! (ใฃโ—”โ—กโ—”)ใฃ โ™ฅ

Articole similare

Published by Bianca Chis

Journalist and photographer from Sighiศ™oara, Romania.

Design a site like this with WordPress.com
Get started